METODA RUCHU ROWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Czym jest metoda ruchu rozwijającego?
Metoda stworzona została przez angielską nauczycielkę tańca i ruchu – Weronikę Sherborne w oparciu o wczesnodziecięce zabawy rodziców z dziećmi.
Nazwa metody odnosi się bezpośrednio do jej założeń, czyli rozwijania za pomocą ruchu świadomości własnego ciała i otaczającej nas przestrzeni, usprawniania ruchowego, dzielenia przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku. Według badań terapia wpływa stymulująco na rozwój emocjonalny społeczny i poznawczy dziecka.
JAKE GRUPY ĆWICZEŃ STOSUJEMY W TEJ METODZIE?
Metoda ta wspiera rozwój psychoruchowy dzieci, a także jest stosowana w terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.
Głównym dążeniem jest rozwijanie sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. Istotnym aspektem tych zajęć jest rozwijanie poczucia różnorodnych cech ruchu – jest to ważne w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, które mają trudności z różnicowaniem i kontrolą tempa ruchu, jego siły, kierunku oraz przepływu (tj. ustaleniem, czy jest on swobodny, czy też przebiega pod pełną kontrolą).
W trakcie zajęć stosujemy następujące grupy ćwiczeń:
- Ćwiczenia prowadzące od poznania własnego ciała (świadomość własnej osoby, ciała)
- Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu (świadomość przestrzeni)
- Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu oraz współpracę z partnerem i grupą (świadomość innych osób i kontakt z nimi):
– oparte na relacji „z”
– oparte na relacji „przeciwko”
– oparte na relacji „razem”
- Ćwiczenia twórcze
Bibliografia: Bogdanowicz M., Okrzesik D., „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego”, Gdańsk 2009
Zachęcamy do skorzystania z oferty naszego Centrum Terapii Dziecka Progressio. W naszych gabinetach doświadczeni fizjoterapeuci podczas terapii stosują również metodę ruchu rozwijającego.